Mästare: / 2020-04-01

Mästare: Céline Sciamma

I samband med premiären för Céline Sciammas senaste kärleksdrama Porträtt av en kvinna i brand uppmärksammar vi hennes fantastiska filmografi i en ny retrospektiv.
Céline Sciamma är en mästare på att berätta om klass, identitet och de där ögonblicken som förändrar livet för alltid. Hennes senaste film, bioaktuella "Porträtt av en kvinna i brand", skildrar en omtumlande kärleksrelation mellan en fransk adelsdam och hennes kvinnliga porträttmålare, men är också ett porträtt av vad det är att vara kvinna. Hon har genom hela sitt regissörskap fördjupat sig i rollfigurer på gränsen mellan två världar. I "Tomboy" berättar hon om tioåriga flickan Laure som, efter att ha flyttat till ett nytt område, bestämmer sig för att presentera sig som Michaël för sina nya vänner. Det som följer är ett drabbande identitetsdrama om att ifrågasätta de ramar omgivningen försökt passa in en i, berättat med ett tilltal lika självklart för den jämnåriga publiken som för vuxna. Samma unika tonträff har hennes manus till den charmiga animerade pärlan "Mitt liv som Zucchini", en uppväxthistoria utan genustrubbel men laddad med alla de känslor som kan finnas i en liten tioårig pojke som växer upp på barnhem. En liknande typ av social utsatthet, men med en tonårings driv och frihetslängtan, skildrar hon i hennes kritikerhyllade girl-gang-coming-of-age "Girlhood" om 16-åriga Marième som hittar sig själv i ett kaxigt tjejgäng långt från hennes försiktiga hemmatillvaro. I ett av filmens avgörande ögonblick får Marième namnet "Vic", efter "Victoire" – i omgivningens ögon befinner sig Marième på den absoluta botten, men genom sitt sammanhang, sina vänner och sitt nygjutna självförtroende blir hon en helt självklar vinnare. Det är den typen av frigörande respekt och självsäkerhet Sciamma lyckas ladda alla rollfigurer med, en livsomvälvande känsla som smittar av sig även till publiken.

Få tillgång till hundratals handplockade filmer du inte hittar någon annanstans.