Listor / 2020-05-17

Filmhistoriens omistliga Guldpalmsvinnare

För första gången sedan 1968 tvingas filmfestivalen i Cannes ställa in vårens stora filmfest. I en stor retrospektiv listar Draken Film några av historiens främsta Cannes-vinnare.

På listan över de filmer som de senaste sjuttio åren tagit hem det finaste priset vid filmfestivalen i Cannes återfinns några av filmhistoriens allra främsta filmer. När man ser på filmhistorien genom box office-siffror eller Oscarsstatyetter framträder ofta en märklig bild där filmer som vid sin tid blivit publiksuccéer eller hyllats av kritiker idag framstår som simpla bagateller – listan över Guldpalmsvinnare består i det sammanhanget nästan uteslutande av filmer som än idag är helt oumbärliga. Att kalla filmerna för Guldpalmsvinnare är förresten inte helt korrekt, innan Guldpalmen blev just Guldpalmen delade filmfestivalen i Cannes ut sitt Grand Prix, det första året delade 11 filmer på priset, bland dem Roberto Rossellinis Rom, öppen stad. Under den här perioden (fram till 1954) vann två svenska filmer priset – Iris och löjtnantshjärta (1946) och Fröken Julie (1951), båda regisserade av Alf Sjöberg, är än idag de enda svenska filmerna som tilldelats festivalens finaste pris.

Den första filmen som tilldelas den faktiska Guldpalmen blir filmen Marty regisserad av Delbert Mann, sedan festivaljuryn instiftat priset 1955. Guldpalmen blir dock kortlivad som världens finaste filmpris innan en copyright-tvist tvingar festivalen att återgå till sitt Grand Prix efter att filmer som Fellinis Det ljuva livet, Viscontis Leoparden och Kalaozovs Och tranorna flyga fått priset.

Mellan 1964 och 1974 delas priset ut som just festivalens Grand Prix, förutom år 1968 då inget pris delas ut på grund av 68-revolterna i maj. Perioden ringas in av Paraplyerna i Cherbourg av Jacques Demy (vinnaren av Grand Prix du Festival International du Film 1964) och Avlyssningen av Francis Ford Coppola (vinnaren av Grand Prix du Festival International du Film 1974), innan priset återigen går under namnet Guldpalmen från och med 1975.

En bra bit in på sjuttiotalet har guldpalmsvinnarna dominerats av amerikanska, italienska och franska filmer, när Wim Wenders vinner Guldpalmen för sin makalösa roadmovie Paris, Texas (1984) är det i ett plötsligt långt mer differentierat filmlandskap där i sammanhanget relativt små filmnationer som Grekland, Turkiet, Jugoslavien, Danmark, Rumänien, Belgien och Kina konkurrerar om Guldpalmen. Det är också bland de här nationerna man återfinner moderna klassiker som Christian Mungius 4 månader, 3 veckor och 2 dagar samt Rosetta och Barnet av Dardennebröderna.

Få tillgång till hundratals handplockade filmer du inte hittar någon annanstans.