Handplockad film. Prova gratis i 2 veckor.

Stjärnskottet Natalia Sinelnikova långfilmsdebuterar med en absurdistisk och mörkt humoristisk samtidssatir halvvägs mellan Yorgos Lanthimos och J. G. Ballard.
En grupp noggrant utvalda medborgare är bosatta i ett höghus i utkanten av en stor skog, de lever ett strikt inrutat liv medan världen omkring dem verkar ha urartat i en smärre samhällsapokalyps. Anna jobbar som säkerhetsvakt i byggnaden, nagelfar alla som aspirerar på att flytta in och håller ordning på hyresgästerna så att ingen stör eller ägnar sig åt avvikande beteenden. När en hund rymmer från en av lägenheterna sprids genast en oro, någon kräver högre säkerhet, medan andra gör slag i saken och bildar ett sorts medborgargarde. I Annas egen lägenhet har hennes dotter låst in sig på toaletten och kommunicerar bara genom ett hål i dörren.
Sinelnikovas debutfilm är lika solid som det brutalistiska bostadskomplex den utspelar sig i. I detta mikrokosmos av Fort Europa skapar hon dramaturgiska konfliktytor för vår tids mest brännande sociala frågor, filosofi och politiska ideologier. Med östtyska betongväggar som fond utvecklas We Might as Well be Dead till en fascinerande, rolig och förvånande kritik av övervakningssamhället, främlingsfientlighet och Orwelliansk smygfascism.
Olle Agebro