Upptäck: / 2020-02-03

Upptäck: Victor Lindgren

Efter hyllade kortfilmer och en prisad långfilmsdebut har Victor Lindgren under det senaste decenniet tagit plats som en av Sveriges mest spännande filmare. Upptäck hans filmer i en stor retrospektiv på Draken Film.
När Victor Lindgren besöker Göteborg Film Festival 2018 är det för ovanlighetens skull utan en film i bagaget. 2019 långfilmsdebuterar kortfilmsveteranen från Holmsund med en av årets mest efterlängtade svenska indiefilmer, när de sista scenerna klipps markerar det slutet på ett av filmsveriges mest osannolika kapitel, och början på något helt annat. – Jag hade dåliga betyg i nästan alla ämnen när jag gick ut gymnasiet, det enda jag gillade att hålla på med var film och teater. Jag växte upp i Holmsund, ett litet hamnsamhälle utanför Umeå, och var aldrig del av någon filmcommunity även om jag brann för att få göra film. Istället arbetade jag på med lite av varje, jag gjöt betong på dagarna och försökte spela in film på fritiden. Jag var lika förvånad som alla andra när filmerna plötsligt började vinna priser på filmfestivaler, säger Victor Lindgren. Holmsund var knappast Sveriges filmcentrum under Victor Lindgrens uppväxt, men samhället tog form som ett tvärsnitt av ett Sverige utanför storstäderna där många sidor av den svenska verkligheten uttrycktes genom de fem tusen invånarna. – Det fanns inte så mycket att göra i Holmsund under min uppväxt, jag satt mest hemma och kollade på film. För mig var film mer lättbegripligt än text, jag var väldigt envis och när jag väl gett mig in på något fortsätter jag tills jag är färdig. Så var det också med mina första filmer. Och när Victor Lindgren började filma var det just hemtrakterna som tog form framför kameran. – Jag är själv väldigt priviligierad som får chans att göra de här filmerna, och då har det känts viktigt att använda det privilegiet till att ge en röst och plats åt de som inte har möjlighet att själva berätta. Jag ser det inte som att det är mina berättelser, utan jag vill göra filmerna tillsammans med dem jag berättar om. Jag arbetar ofta med amatörer och försöker hitta storyn ihop med dem, det är det enda sättet för mig att få skådespelet att kännas äkta. Även om det vi berättar är fiktion känner jag ofta en skyldighet mot rollfigurerna, de blir som kompisar för mig och jag känner mig skyldig att göra deras berättelse rättvisa. Victor Lindgrens filmer utforskar världen ur perspektiv som sällan tar plats i film, först trevande i debuten Klasskamrater och över tid allt tydligare, skarpare och mer politiskt för att kulminera i de senaste kortfilmerna Ta av mig, Kometen och Den blomstertid nu kommer. – Om jag ser tillbaka på mina filmer ser jag också hur de här bilderna har förändrats, även om orättvisorna fortfarande är lika starka har dessa berättelser åtminstone blivit synliga. Det handlar om den feministiska kampen, om de människor som utsätts för främlingsfientligt förtryck, om queer- och transpersoners kamp för jämlikhet. Den blomstertid nu kommer tar avstamp i människoöden hämtade ur verkligheten, och fångar en romsk flickas liv i Sverige med poetisk precision. – Hur vi ens har tillåtit att vi fått en andra klassens medborgare är något jag aldrig kan förlåta Sverige för, och jag tänker att vi genom att berätta deras historier och ge röst åt människorna kan få alla runtomkring att verkligen förstå och också vägra tillåta de här orättvisorna. Jag drivs av att förmänskliga personer som ofta blir reducerade till en politisk fråga, eller inte får synas överhuvudtaget. Jag placerar dem ofta i en svensk kontext, som jag själv känner väl och många kan relatera till, och ger dem ett ansikte och en historia. Jag vill ställa Sverige i skottlinjen och visa att vi alla har ett ansvar för hur människor blir inkluderade eller exkluderade vårt samhälle. Jag försöker rannsaka mig själv och min omgivning - Vad är min och mina näras roll i hur människor bemöts i Sverige idag? Film är ju bra på att resonera med känslor och skapa förståelse för något vi tror ligger långt bort från oss själva, bygga broar liksom. Det är mäktigt och taggar mig. Att vi kan förstå och komma varandra närmare genom film. Den långfilm som blir färdig under året är en sorts fortsättning på det han påbörjade med Den blomstertid nu kommer, en berättelse om samma unga tjejer – en svensk och en rumänsk – som lär känna varandra i just det lilla samhälle där han själv växte upp. – Det började som en förgrenad berättelse med flera karaktärer, men jag valde sen att fokusera på de här två tjejerna. Historien om hur de här två tjejerna blir vänner är en mörk dramakomedi som ställer deras relation mot vuxenvärldens rädsla och förvridna föreställningar om vad de inte känner till. Jag har jobbat mycket med unga som de i filmen, hjälpt till på söndagsskolor och hållit i filmworkshops. Det är en historia jag kände mig tvungen att berätta, som min dom över Holmsund och Sverige. *Olle Agebro*

Få tillgång till hundratals handplockade filmer du inte hittar någon annanstans.