draken-film

Intervjuer / 2019-02-04

Socialrealism och zombies

 Varför en zombiefilm? 

– Min mormor hade nyligen dött och jag tänkte mycket på hur oåterkallelig döden är när jag fick manuset av Olivia Vieweg. Min spontana reaktion var att det är så skönt att zombier ignorerar döden. Det slutgiltiga ödet gäller inte dem, de äter upp döden. 

Hur bestämde ni hur zombierna skulle se ut och röra sig? 

– Zombierna i filmen är en blandning av döda människor och levande växter. Jag ville ge alla zombier ett djup som karaktärer och skrev biografier för alla som har framträdande roller. Vad gjorde den här zombien i livet, var den en god eller ond människa? En av zombierna är en kvinna i brudklänning. Henne såg jag som rätt ensam och olycklig i livet. Därför trivs växterna inte på henne, hon är som en sten med bara lite mossa på. Det kanske är ovanligt att ge varje zombie så mycket omsorg, men jag ville inte att de skulle se ut som i Walking Dead

Zombier representerar ofta kollektiva rädslor, exempelvis för kärnkrafts- olyckor eller biologisk krigsföring. Vad står de för i din film? 

– Med klimatförändringarna känner nog många att vi står inför något slags kollaps. I den här berättelsen slår naturen tillbaka och tar hämnd för människans rovdrift. Min tes i filmen är att vi måste acceptera ett visst kaos för att överleva. Att det finns potential i en ny sorts samvaro med naturen och varandra – jag såg det som hoppfullt snarare än deprimerande. 

Kommer du att göra fler skräckfilmer? 

– Tidigare har jag gjort mer minimalistiska och kontrollerade filmer, och just därför var det befriande att göra actionscener. Ibland fick vi flytta kameran 30 gånger för att få en scen, det var helt nytt för mig. Jag gillar genrefilmer väldigt mycket och skulle gärna göra en ren actionfilm, eller en thriller. En film som underhåller och tar upp allvarliga teman på samma gång. Min nästa film Sunburned är en coming of age-historia, men jag skriver också på en science fiction-film om Lappland. 

Endzeit – Ever After hade svensk premiär på Göteborg Film Festival. Upptäck Carolina Hellsgårds tidigare filmer i Draken Films retrospektiv.

Text: Caroline Widenheim

Streama hundratals handplockade filmer från hela världen.

Därefter 89 kr/mån, Ingen bindingstid.

Draken Film använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies

Göteborg Film Festival

Olof Palmes plats 1
41303 Göteborg

Kontakta Draken Film

kontakt@drakenfilm.se

Google StoreApple Store
Twitter
Facebook
Instagram
Creative Europe Media