draken-film

Mästare: / 2020-06-01

Isabelle Hupperts frånstötande dragningskraft

Med över hundra filmroller bakom sig är Isabelle Huppert en av vår tids mest produktiva skådespelare, hennes moraliskt ambivalenta rollfigurer är svåra att känna sympati för men omöjliga att sluta se på.

Omtyckt skådespeleri är sällan detsamma som bra skådespeleri. Ofta förväxlas rollfigurer som publiken tycker om med det som är skickliga rolltolkningar. När Isabelle Huppert tog emot en Golden Globe för rollen som Michèle i Paul Verhoevens Elle blev många en smula förvånade, inte för att det inte var välförtjänt, men Isabelle Huppert vinner sällan den typen av filmpriser. 

Under sin karriär har hon spelat ett drygt hundratal filmroller, hon har nominerats till det franska César-priset sexton gånger men bara vunnit vid ett enda tillfälle – 1995 för huvudrollen i Claude Chabrols makalösa Ceremonin. Men så har Isabelle Huppert också en unik förmåga att välja psykologiskt komplexa, moraliskt ambivalenta och på många vis frånstötande rollfigurer – just den typ av fängslande och fascinerande roller som nästan aldrig belönas på filmgalor och festivaler. 

Susan Sontag beskrev någon gång Isabelle Huppert som den mest intelligenta skådespelerskan hon mött, det visar sig i det psykologiska djup hon skänker åt varenda roll hon gestaltar men också i den häpnadsväckande vidd av uttryck hon kan ta sig an. Oavsett om hon rör sig i sval fransk överklassmiljö, som i Claude Chabrols Maktens rus, eller befinner sig i fullständig desperation, i Brillante Mendozas Captive, spelar hon ut sin roll precist men också ständigt överraskande. 

Det finns en oförutsägbarhet i varje människoöde hon skildrar, en spänning som gör att man aldrig riktigt kan veta hur hon ska reagera i nästa scen. Isabelle Huppert beskrivs ofta som en auteur-skådespelare, hon har handplockats av just regissörer som Chabrol och Mendoza, och dyker ofta upp i filmer av Michael Haneke, Claire Denis eller Francois Ozon. Det brechtianska i hennes skådespel har gjort Huppert till en favorit bland några av vår tids största regissörer, samtidigt som hennes psykologiskt uppriktiga rolltolkningar både distanserar henne från publiken och gör det svårt att känna sympati för hennes karaktärer. Ett utsökt recept för att få spela de mest fantastiska roller som utan att löpa någon större risk för att vinna stora filmpriser.

Relaterade artiklar

Streama hundratals handplockade filmer från hela världen.

Därefter 89 kr/mån, Ingen bindingstid.

Draken Film använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies

Göteborg Film Festival

Olof Palmes plats 1
41303 Göteborg

Kontakta Draken Film

kontakt@drakenfilm.se

Google StoreApple Store
Twitter
Facebook
Instagram
Creative Europe Media