Claes Söderquist i retrospektiv

Claes Söderquist, född 1939 i Stockholm, är en svensk konstnär, filmare, kurator. Han utbildade sig på Konstfack i Stockholm 1960-64 och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1964-69. Han har varit aktiv som filmare sedan tidigt 1960-tal, och till tidiga filmer hör I frack (1964) Le génie civil (1967, tillsammans med Jan Håfström), Travelog. Porträtt – Bilder från en resa (1969). Möten med jazz och den experimentfilm som visades på Moderna Museet under 1960-talet var viktiga impulser, och sedan har Söderquist arbetet i flera format och formella register, och presenterade 2013 sina arbeten i form av storskaliga rumsliga videoinstallationer vid Kungliga Konstakademin i Stockholm, senare vid Kristianstad Konsthall.
Utforskning av landskap, rummet och rumslighetens dynamiker har varit viktiga för Söderquist, men också ett betonande av filmen som ett tidsligt medium. I Brev ur tystnaden behandlas den tyske poeten Kurt Tucholskys exilår i Sverige via brev och en filmisk scenografi bestående av en detaljerad rekonstruktion av Tucholskys hem. I Landskap närstuderas ett stycke skånsk naturs variabler och skiftningar med hjälp av en uppfinningsrik rälsteknik och en kamera som följsamt rör sig genom tät vegetation. Söderquist har också i en diptyk återvänt till fängelseön Alcatraz, först i The Return of the Buffalo, (1970-2012), senare i Alcatraz – Återkomsten (2013), och via ett unikt intervjumaterial, direktkontakt med ockupanterna samt en känslig registrering av platsens sociala, politiska och arkitektoniska skikt och förändringar skapat ett säreget två-delat dokument.
Söderquist har själv sagt: – "Om mina tidigare filmer ofta var en form av collage, 60- och 70-talet var brokigt, har jag efterhand reducerat mitt uttryck och arbetat mer med en långsam rörelse. För mig handlar det om en känsla av att vara på väg, om bildens framåtskridande, men också om att jag på det här viset synar den miljö jag är i. Som i Landskap, det var ingen naturlyrik jag ville skapa, snarare ville jag klä av naturen, syna den.”
Söderquist har utöver sitt konstnärskap även varit aktiv som filmcurator. Med utställningar som Pleasure Dome och Västtysk experimentfilm, som hölls på Moderna Museet i Stockholm 1980 respektive 1984, och det omfattande program med Swedish Avantgarde Film 1924-1990 som turnerade i USA 1991, har han breddat kännedomen om experimentfilm i Sverige, men också genom att spridda den svenska experimentfilmen internationellt.