Listor / 2018-12-31
2018 års mest sedda filmer
Under 2018 har vi släppt några av det senaste årets mest omtalade indiefilmer från filmfestivaler runt om i världen, men vi har också återupptäckt nydigitaliserade klassiker ur den svenska filmhistorien. Inför 2019 har vi på Draken Film sammanställt en lista med de tio mest sedda filmerna på Draken Film.
Förutom de absoluta publikfavoriterna vill vi även passa på att även tipsa om tre små bubblare som nästan nådde upp till topplistan:
Summer 1993, Carla Simón
Carla Simóns emotionellt omtumlande och bedårande vackra uppväxtskildring är en drömsk resa till hennes barndoms Katalonien i svallvågorna efter AIDS-epidemin i början av 90-talet – en imponerande självbiografisk regidebut som utsågs till Spaniens Oscarbidrag 2018.
Orlando, Sally Potter
Med den sanna visionärens diktatoriska makt skickar Sally Potter oss på en resa rakt igenom fyra århundraden. Med stor hjälp av en Tilda Swinton i högform har Potter lyckats filmatisera Virginia Woolfs roman från 1920-talet.
Me and You and Everyone We Know, Miranda July
Christine drömmer om ett liv som konstnär på heltid men är ekonomiskt beroende av kneget som taxichaufför åt pensionärer. När en av hennes klienter köper nya skor, träffar hon den frånskilde skoförsäljaren Richard för första gången. Deras trevande kärlekshistoria är den dramatiska ryggraden i en film som myllrar av andra intressanta, poetiska och roliga historier om allas vår jakt på närhet och gemenskap.
Sexy Beast, Jonathan Glazer
Två av den Englands bästa skådespelare står mot varandra i den här hisnande psykologiska thrillern. Ray Winston spelar en smågangster – Gary – som dragit sig tillbaka till Spanien för att njuta en välförtjänt livslång siesta i solen. Ben Kingsley, som här är så långt bort man kan tänka sig från Gandhi och Schindlers list, är Satan själv som dyker upp som en påminnelse om gangsterverkligheten hemma i London – för att tvinga Gary att delta i en sista, stor stöt.
Antifascisterna, Patrik Öberg & Emil Ramos
Efter demonstrationerna i Kärrtorp 2013 riktades medias uppmärksamhet mot den svenska nynazismen, vad som inte skildrades var den antifascistiska rörelse som växt fram för att möta de nazistiska och fascistiska strömningarna. I den meningen är Emil Ramos och Patrik Öbergs dokumentär både ett fascinerande samtidsdokument och ett unikt porträtt av en rörelse som i media ofta beskrivs som enskilda grupper eller våldsamma individer.
Love, Gaspar Noé
Sedan den kontroversiella debuten med Ensam mot alla har Gaspar Noé levt för att provocera biopubliken – från brandsläckarmisshandel i Irreversible till DMT-trippad drogromantik i Enter the Void. Love är, i Noés provokativa tradition, inget undantag. Men under filmens yta av explicita sexscener och plågsamma relationsskildringar finns en unikt personlig filmberättelse från en av vår tids allra märkligaste auteurer.
Den blå filmen, Krzysztof Kieślowski
När Julie förlorar sin familj i en bilolycka rasar hela hennes värld samman. När hon vårdas på sjukhuset efter skadorna gör hon ett försök att ta sitt liv, men det går inte, det är som att alla hennes försök att klippa banden med hennes tidigare liv misslyckas. Hennes man var kompositör och skulle just färdigställa en hyllningssymfoni till Europas enande efter murens fall, men hans plötsliga död gör att verket svävar i limbo i sitt ofärdiga stadie, och var Julie än rör sig påminns hon om musiken, hör instrumenten i sitt inre. Kan den som känner kärlek aldrig samtidigt få frihet?
Fish Tank, Andrea Arnold
Femtonåriga Mia bor i ett nedgånget bostadsområde i Londons utkanter med sin mamma och lillasyster. Hon är på kant med det mesta i tillvaron och enda ljuspunkten är stunderna när hon tränar hiphopdans för sig själv i en övergiven lägenhet. När mammans nya pojkvän visar intresse för henne och hennes dans startar ett erotiskt spel inom hemmets fyra väggar som blir en explosiv del av Mias frigörelseprocess.
A Girl Walks Home Alone at Night, Ana Lily Amirpour
I den ödelagda staden Bad City gör en ensam vampyr gatorna farliga för onda män i iransk-amerikanska Ana Lily Amirpours långfilmsdebut, filmhistoriens överlägset coolaste vampyrfilm.
Winter Brothers, Hlynur Pálmason
Sex, hembränt och videoband. Hlynur Pálmasons omskakande berättelse om livet vid en kalkgruva på Själland är årets råaste regidebut.
3 bubblare Babes Roll Out Babes Roll Out, Brynhildur Thórarinsdóttir & Sanna Carlson Brynhildur Thórarinsdóttir och Sanna Carlsons Babes Roll Out är ett feministiskt mästerverk i miniatyr som på fyra korta minuter vänder upp och ned på heteronormen. Med utsikt från gympasalsläktaren plockar filmduon upp förväntningar ur en hel genre av high school-film där tjejer under decennier suttit på bänken och sneglat på sportande killar. I ett magiskt slag förvrids alla genrenormer när tjejerna plötsligt börjar se på varandra istället för på killarna på handbollsplanen. Det som följer är en visuellt överrumplande manifestation för queera, bi och lesbiska som vägrar porträtteras på avbytarbänken. Burka Songs Burka Songs 2.0, Hanna Högstedt Det började med att Hanna Högstedt hade en filmidé om att klä sig i burka och sjunga Marseljäsen på Champs-Élysées för att problematisera det nyinstiftade franska burkaförbudet. Men något stämde inte, och Högstedt gjorde aldrig färdigt filmen. Det havererade filmprojektet ledde vidare till en fördjupad analys och en ny film, där Högstedt samtalar med olika personer om filmproduktion, islamofobi och vita privilegier. All You Can Eat Buddha All You Can Eat Buddha, Ian Lagarde Ian Lagarde regidebuterar med en underbart absurd samtidssaga från turistockupationens Kuba, om ett all inclusive-hotell och en udda gäst med magiska krafter som inte kan sluta äta från frukostbuffén.